תפריט צרו קשר

השאירי פרטים

מחזור בגיל המעבר

אם את בסביבות שנות הארבעים המאוחרות והתחלת לחוות מחזור לא סדיר, אז יתכן שאלו הם הסימפטומים הראשונים של גיל המעבר, בשפה המקצועית מנופאוזה.

גיל המעבר עשוי להיות מלווה באינספור סימפטומים, מגלי חום ותחושת נימול, ועד דיכאון ושינויים במצב רוח. אך מעל לכל גיל המעבר מזוהה עם הפסקת הווסת. אין מדובר ברגע מסוים שבו הביוץ נפסק, אלא בתהליך הדרגתי. זה מתחיל במחזור לא סדיר ומסתיים בהפסקה מוחלטת. זהו כמובן תהליך טבעי לחלוטין.

המחזור החודשי נשלט על ידי הפעילות ההורמונלית, במקרה כזה מדובר בהורמוני המין הנשי - אסטרוגן ופרוגסטרון. האסטרוגן והפרוגסטרון קשורים לתהליכים שונים בגוף, אך בהקשר של הווסת, הם אלו אשר גורמים לעיבוי רירית הרחם. תקופת הווסת היא פרק הזמן שבו יורדת כמות האסטרוגן והפרוגסטרון, ורירית הרחם נהרסת ונפלטת החוצה במחזור החודשי.

בגיל הפוריות, וכאשר האישה בריאה, התהליך הזה מתרחש בצורה סדירה ומחזורית. לעתים הוא יכול להשתבש באופן נקודתי כתוצאה ממצבים שונים המשפעים על הגוף ועל הנפש.

אך לקראת סוף שנות הארבעים לתקופת גיל המעבר, תקופה בה ישנה ירידה הדרגתית בייצור אותם ההורמונים. זוהי אינה ירידה הדרגתית יציבה, אלא מגמת ירידה המתאפיינת בעליות וירידות, ולכן דימום בגיל המעבר הוא אינו דבר סדיר.

אם את מרגישה שאתם עומדת לקבל מחזור, אך רק לפני שבועיים היה לך, או מצב הפוך שבו כבר כמה שבועות לא היה לך, אז כנראה שאת בשלב הזה - שלב הפרה מנופאוזה המתבטא במחזור לא סדיר.

מחזור לא סדיר

במקרים רבים, דימום בגיל המעבר הוא חוויה קשה יותר ממה שאת רגילה, וגם ממושכת וכואבת ביחס למה שהתמודדת איתו בעבר. זוהי תוצאה ישירה של הפעילות ההורמונלית הלא סדירה. השיבוש בפעילות ההורמונלית יכול להתבטא בהארכת פרק הזמן בין וסת לווסת. וכאשר פרק הזמן מתארך וכמות האסטרוגן והפרוגסטרון נשארות גבוהות, רירית הרחם ממשיכה להתעבות יותר מהרגיל. אך לבסוף, כאשר רמת ההורמונים יורדת, הווסת מגיעה בצורה כבדה מהרגיל. אך באותה המידה אי סדירות המחזור יכולה גם להתבטא במחזור קצר יותר מהרגיל.

אם עברה שנה ללא מחזור, ניתן לקבוע כי עברת את גיל המעבר ואת עכשיו בשלבי הפוסט מנופאוזה.

כיצד להתמודד עם מחזור לא סדיר

דימום לא סדיר בגיל המעבר הוא דבר טבעי. איננו יכולות לשנות זאת ולהילחם בזאת. אך אנו רוצות לעבור את השלב הזה בצורה כמה שיותר קלה ונוחה. עישון לא רק פוגע בבריאות, אלא מאיץ מחריץ את הסימפטומים, לכן במידה ואת מעשנת כדאי לך להפסיק מייד. גם לחץ וחוסר שנה מחריפים את אי הסדירות במחזור, לכן חשוב להקפיד על שינה מספיקה והימנעות מלחץ. פעילות גופנית, מדיטציה ואפילו דיקור סיני יכולים לסייע בהתמודדות עם לחץ. כמו כן יש להקפיד על אורח חיים בריא באופן כללי, זה כולל גם הקפדה על תזונה נכונה; העשירי את התפריט שלך בירקות ופרות, הפחיתי בסוכר וקפאין.

למעלה