תפריט צרו קשר

השאירי פרטים

גיל המעבר - הורמונים

השינויים המתחוללים בגוף האישה בתקופת גיל המעבר הם בעצם שינויים הורמונליים. כל תהליך הפסקת הווסת הוא תוצאה של ירידה בייצור ההורמונים הנשיים אסטרוגן ופרוגסטרון. לאותם שינויים הורמונליים ישנן השפעות שונות על הגוף והם מביאים להיווצרותם של כל אותם הסימפטומים המזוהים עם גיל המעבר, סימפטומים הכוללים גלי חום והזעה, הפרעות שינה, שינויים במצבי הרוח ועוד.

למרות שגיל המעבר הוא אינו מחלה אלא תהליך טבעי לחלוטין, תופעות הלוואי הקשורות אליו גורמות לסיכונים מסוימים ותסמינים לא נעימים אשר דורשים טיפול. מלבד התסמינים אשר גורמים אי נוחות, ישנן סכנות של ממש. הירידה ברמת האסטרוגן מגדילה את הסיכון למחלות לב, הידלדלות עצם והאצת מחלות דמנטיות. אחת משיטות הטיפול המקובלות בגיל המעבר היא השימוש בטיפולים הורמונליים, אך לא בכל מקרה. לטיפולים אלו יש גם סיכונים ותופעות לוואי, לכן כדאי לבחון אפשרויות טיפול טבעיות.

הורמונים בגיל המעבר

מכיוון שגיל המעבר הוא בסופו של דבר תופעה הורמונלית, קיימות שיטות טיפול המתבססות על טיפול בהורמונים. על מנת להתמודד עם התסמינים ועל מנת להפחית את הסיכונים הבריאותיים הקשורים לגיל המעבר, הרופאים עשויים להמליץ על טיפולים אלו. הטיפולים ההורמונליים יכולים להגן על העצמות והלב, וגם למנוע את התסמינים המציקים של גיל המעבר, כמו גלי החום וההזעה.

טיפולים הורמונליים ניתנים בהתאמה אישית לנסיבות המקרה וישנה חשיבות גדולה לעיתוי הטיפול - על פי הרופאים יש להתחיל בטיפולים ההורמונליים לפני גיל 60 ופחות מעשר לאחר תום הווסת, זאת במידה ונמצא כי זהו הטיפול הנדרש. הטיפולים ההורמונליים יכולים להינתן בצורות שונות, כמו למשל מדבקות לעור, כדורים או קרם לנרתיק. ישנם סוגים שונים של טיפולים הורמונליים, בדרך כלל הם שילובים שונים של אסטרוגן ופרוגסטרון. הרופא המטפל עורך את הבדיקות הנחוצות ומחליט על הטיפול המומלץ.

ומהן תופעות הלוואי של ההורמונים? ההורמונים אמנם נועדו לסייע לטפל בתסמינים והסיכונים של גיל המעבר, אך מסתבר שיש להם סיכונים ותופעות לוואי בפני עצמם. לכן הרופאים מבצעים שיקולי נזק מול תועלת ולא בכל מקרה ימליצו על טיפולים אלו. מחלות רקע מסוימות, כמו סרטן השד, קרישיות יתר בדם, לחץ דם גבוה וסוכרת יוצרות סיכון.

לטיפול ההורמונלי עצמו יש תופעות לוואי ולכן הוא גם כרוך במעקב רפואי מתמיד. תופעות הלוואי של הורמונים בגיל המעבר עשויות לכלול רגישות בשדיים ואפילו הפרשה דמית, אך זוהי תופעה זמנית בדרך כלל במקרים קיצוניים הם עשויים לגרום למגרנות, פקקת ורידים וצבירת נוזלים.

האם הורמונים גורמים להשמנה

נשים רבות מודאגות מכך שהטיפולים ההורמונליים יגרמו לעלייה במשקל. ישנם הורמונים אשר יכולים לתרום לעלייה במשקל, אך אלו הם אינם ההורמונים בהם נהוג לטפל בבעיות של גיל המעבר. אך יחד עם זאת חשוב לזכור שהשמנה היא אחת מתופעות גיל המעבר. בתקופה זו ישנה ירידה במטבוליזם וגם במסת השריר, ולכן נשים נוטות לעלות במשקל. ניתן להתמודד עם זה באמצעות פעילות גופנית ותזונה נכונה. ישנן תופעות לוואי שונות אשר יכולות להיגרם כתוצאה מהשימוש בהורמונים בגיל המעבר, אך השמנה הא אינה תוצאה ישירה של הטיפול ההורמונלי.

למעלה